De CB550

In 1974 kwam Honda met de CB 550,

deze kwam als opvolger voor de toen populaire CB 500.

De CB550 is geproduceerd van 1974 t/m 1978 in diverse varianten en is op te delen in twee model reeksen, namelijk de K en de F:

In Nederland zijn officieel allen de 550F1, F2 en K3 ingevoerd. Overige modellen kun je tegenkomen maar die zijn dan waarschijnlijk grijs ingevoerd van uit Japan of Amerika

De eerste CB550 was uiterlijk en technisch rechtstreeks afgeleid van de bestaande CB500 en op styling en techniek door ontwikkeld.

In 1975 werd het Super Sport (CB550F) model toegevoegd.

De Super Sport was een poging van Honda om in the spelen op de sportieve markt en had daarom een sportiever ogende 4 in 1 uitlaat dan de 4 afzonderlijke trompet uitlaten van de CCB550K en een strakker uiterlijk dmv een nieuwe tank, zijkappen, zadel en zadelgreep.

Hoewel het frame in grote lijnen gelijk is zijn er toch enkele belangrijke wijzigingen.

In tegenstelling tot de CB750F die ongeveer tegelijk uitkwam en wel beter presteerde dan de CB750K modellen zijn er op vermogens gebied weinig verschillen tussen de CB550F en de CB550K die ongeveer hetzelfde vermogen en gewicht hebben.

In 1977 werd het K model ge-updated met veel van de onderdelen van de ’76 SS.

Het frame en de tank zijn nu voor zowel de K als F gelijk, echter de K krijgt zijn eigen zijkappen en zadel met zadelgreep.

De uitlaten werden ook vernieuwd maar bleven wel 4 in 4. Ook hield elk model zijn eigen kleuren schema.

Tevens werd in 1977 de F gemoderniseerd met onder andere een ander kleurenschema, andere lamporen en de manchetten zijn van de voorvorkpoten verdwenen.

Het model werd nog een keer doorontwikkeld naar de CB650 die de laatste sohc4 was die vanaf 1978 bij Honda geproduceerd werd.

Ondanks dat frame en bodywerk totaal vernieuwd was kwam het toch behoorlijk overeen met de oudere 500/550. Het motorblok was grotendeels gebaseerd op 550 echter duidelijk verbeterd met bijvoorbeeld nieuwe cilinderkop en nokkenasketting en meer cilinderinhoud. Ook de kickstarter verdween met dit model. De overeenkomst is zo groot dat het 650 blok zo in de 500/550 schijnt te passen en er ook diverse onderdelen zijn uit te wissellen.

hieronder staan nog een paar foto’s met detail verschillen tussen de CB550F en K3